Searching...

Bertanggungjawab Atau Sekadar Berdiam Diri?

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Sebelum itu, wajib bagi seorang muslim [mengenali Allah terlebih dahulu melalui ketaatan dalam setiap perintah-Nya]. Sekiranya ahli keluarga muslim itu enggan atau gagal melaksanakan kewajipannya terhadap Allah dan Rasulnya maka dia bertanggungjawab untuk:

"Setiap kamu ialah seorang pemimpin, dan setiap pemimpin bertanggungjawab ke atas orang yang dipimpinnya." (Riwayat Bukhari dan Muslim).


Perasaan tanggungjawab yang dirasai oleh muslim yang sebenar-benarnya bila ada ahli keluarganya gagal menjalankan kewajipan agama pasti akan menjadikan dia sangat terganggu. Dia tidak dapat menahan perasaan tersebut sehingga dia akan segera mencari puncanya untuk mengelakkan akibat daripada perbuatan itu.

Hanya orang yang lemah imannya yang sanggup mendiamkan dirinya atau tidak mahu bertanggungjawab jika terjadi perkara seumpama itu. Entri seterusnya berkenaan dengan [ketentuan Ilahi dan cara mengadaptasikan dalam jiwa setiap muslim].


Terima kasih kerana sudi meluangkan masa dengan membaca bahan-bahan ilmiah terbitan saya. Harap anda mendapat ilmu yang bermanfaat dan maklumat penting sedikit sebanyak ianya berguna dalam kehidupan anda.
Kalau anda rasa pandangan di dalam artikel ini ada percanggahan, kepincangan dan perlu diperbetulkan maka dipersilakan untuk berbincang dalam kotak komen di bawah.
Anda ingin mengetahui isu-isu semasa mengenai perjuangan Islam dan mendapatkan tips-tips terbaru? Cuma klik di sini atau masukkan email anda di bawah untuk mendapatkan artikel terbaru dari blog ini terus ke email anda:

0 comments:

Post a Comment

loading...
 

Total Pageviews

Jumlah Pelawat

Ping

Personal Blogs
Copyright © 2016. Nukeufo89's Blog - Cara Islam - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger