Searching...

[PELIK] Tahu Dan Sedar Itu Berbeza?

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Tahu dan sedar adalah dua perkara yang sangat berbeza. Tahu letaknya di akal yakni dicapai dengan memiliki ilmu dan pengajaran. Manakala kesedaran letaknya di hati yakni dengan memiliki penghayatan dan pendidikan. Ini menjelaskan mengapa ada remaja yang mencapai kelulusan A1 dalam mata pelajaran agama Islam tetapi tidak mengerjakan solat.

Maksudnya di sini, dia mungkin tahu tentang rukun, sah, batalnya solat tetapi dia tidak sedar akan kepentingan, kebaikan dan tanggungjawab mengerjakannya. Tahu, hanya di 'permukaan' yakni baru bersifat teori. Sedangkan sedar adalah secara 'mendalam' dan menggerakkan perilaku.

Untuk mengetahui apakah hakikat kesedaran, marilah kita dengar apa yang pernah dikatakan oleh Sayidina Ali r.a, yang antara lain bermaksud:

"Manusia ketika hidup di dunia semuanya tidur (mimpi), apabila mati baru mereka terjaga (tersedar)."

Wallahua'lam.

Terima kasih kerana sudi meluangkan masa dengan membaca bahan-bahan ilmiah terbitan saya. Harap anda mendapat ilmu yang bermanfaat dan maklumat penting sedikit sebanyak ianya berguna dalam kehidupan anda.
Kalau anda rasa pandangan di dalam artikel ini ada percanggahan, kepincangan dan perlu diperbetulkan maka dipersilakan untuk berbincang dalam kotak komen di bawah.
Anda ingin mengetahui isu-isu semasa mengenai perjuangan Islam dan mendapatkan tips-tips terbaru? Cuma klik di sini atau masukkan email anda di bawah untuk mendapatkan artikel terbaru dari blog ini terus ke email anda:

0 comments:

Post a Comment

loading...
 

Total Pageviews

Jumlah Pelawat

Ping

Personal Blogs
Copyright © 2016. Nukeufo89's Blog - Cara Islam - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger